모바일 인터넷 서비스를 위한 정보시스템 지속성에 대한 이성과 감성의 조화 모델
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국감성과학회
ㆍ수록지정보 : 감성과학 / 11권 / 4호
ㆍ저자명 : 김기은, 김희웅
ㆍ저자명 : 김기은, 김희웅
한국어 초록
기술의 도입과 이용지속성에 관한 많은 연구가 있어왔지만, 대부분 인지적 관점에서 바라본 데 반해, 감성적 측면은 상대적으로 부족하다. 정보시스템 연구에서 사용자의 태도, 만족이 주로 고려된다 하더라도 그것들은 감성의 오로지 일부분일뿐이다. 여러 학계의 연구자들은 인간행동을 이해하고 예측하는데 감성의 중요성을 주목하기 시작했다. 특히, 모바일 인터넷과 같은 현대 응용기술에서는 기술의 이용자로서뿐 아니라 서비스 소비자로서의 역할을 하는 사용자들의 감성이 필수적으로 연구되어야한다. 그래서, 이연구는 정보시스템 지속성을 위한 이성과 감성의 조화모델을 제안한다. 이전 연구들과의 차이점은 Circumplex Model of Affect에 따르는 감성의 주요한 차원인 즐거움과 각성(Pleasure and Arousal)을 고려함으로써, 다른 모든 감성의 요인들이 이 두 축의 조합으로 설명될수있도록 한 점이다. 그래서, 사용자 행동에 관한 이전연구들이 즐김과 흥분과 같은 "감성에 연관된 구조"의 직,간접적 효과를 고려한데 반해, 이 연구는 즐거움과 각성과 같은 "감성에 기반한 구조"의 직접적 효과를 제시한다. 본 연구에서 제안된 이성과 감성의 조화모델은 모바일 인터넷 서비스 사용자들을 대상으로 테스트되고, 그 타당성이 입증된다.영어 초록
There are innumerable studies on technology adoption and usage continuance; most examine cognitive factors while affective factors or the feelings of users are left relatively unexplored. Although attitude and user satisfaction are factors commonly considered in Information Systems(IS) research, they represent only some aspects of feelings. In contrast, researchers in diverse fields have begun to note the importance of feelings in understanding and predicting human behavior. Feelings are anticipated to be essential particularly in the context of modern applications, such as mobile internet(M-internet) services, where users are not simply technology users but also service consumers. Drawing on the support of consumer research, social psychology and computer science, this study proposes a balanced cognition-affect model of IS continuance. Prior works in relation to IS research have already considered the emotional factors. The common factors are enjoyment, anxiety, affect and satisfaction. The main difference in our study is that the factors that we used are the primary dimensions of affect according to Circumplex Model of Affect. The horizontal axis of the model represents the pleasure dimension and the vertical represents the arousal dimension. Other emotional factors such as enjoyment and anxiety can be viewed as a combination of these two dimensions, and they can be placed in the vector space formed by these two primary dimensions. Affect has been defined as the enjoyment a person derives from using computers. Satisfaction has different conceptualizations. It has been conceptualized as judgment based on the expectation disconfirmation theory. Thus, while prior works considered the direct and indirect effects of "feeling-related constructs"(enjoyment and anxiety) on usage behavior, our study proposes effects of "feeling-based constructs"(pleasure and arousal). The balanced cognition-affect model is tested in a survey of, M-internet service users. The results establish the validity of the model.참고 자료
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