육임 고전 『대육임필법부』에서 고시⋅관직 이론의 음양오행사상 및 천문사상 연구
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서지정보
ㆍ발행기관 : 동방문화대학원대학교 동양학연구소
ㆍ수록지정보 : 동방문화와 사상 / 13권
ㆍ저자명 : 이수동
ㆍ저자명 : 이수동
목차
논문 초록Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 고시⋅관직론의 음양오행사상
Ⅲ. 고시⋅관직론의 천문사상
Ⅳ. 맺음말
참고문헌
Abstarct
한국어 초록
『대육임필법부(大六壬畢法賦)』는 남송의 능복지(凌福之)가 저술한 육임 고 전이다. 이 고전에는 고시⋅관직과 관련된 이론이 수 곳에 산재(散在)되어 있 어서 일목요연하게 정리되어 있지도 않거니와, 고시⋅관직론을 관통하는 사 상이 앞선 육임의 선행 연구에서 규명되어 있지도 않다. 이러하므로 본고에서 는 『대육임필법부』에 흩어져 있는 고시⋅관직론을 취합(聚合)해서 그 이론을 분석하는 방법으로 『대육임필법부』의 고시⋅관직론을 관통하는 사상을 연구 하였고 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 동양의 음양오행사상이다. 음양사상과 관련된 것에는 육양격, 오행과 관련된 사상에는 관성(官星)이 있다. 과전(課傳)의 육양(六陽)이 양을 가리키므 로 음양사상과 관련이 있고, 일간의 관성은 오행의 생극(生剋)에서 비롯되었 으므로 오행사상과 관련이 있다. 둘째, 동양의 천문사상이다. 하늘의 적도를 따라 남북에 있는 별들을 28개 구획으로 구분한 것이 28수이고 이 28수는 12 지에 배속되어 있다. 丑에 배속되어 있는 두(斗)와 未에 배속되어 있는 귀(鬼) 가 일간 및 연명(年命)에서 서로 가(加)하면 고시에 합격한다는 ‘두귀상가격(斗 鬼相加格)’, 일덕귀인이 亥에 가하면 고위직 관리가 된다는 ‘덕입천문격(天門格)’은 모두 동양의 천문사상에서 비롯된 것이다. 또한 12천장의 수장(首 將)으로서 나머지 11천장을 부리는 천을귀인이 자미원에서 천황대제를 보좌 하는 ‘천일(天一)’을 뜻하고, 12천장의 주작이 천을귀인의 명령을 따르므로, 천 을귀인 및 주작과 관련된 여러 격(格)들은 동양의 천문사상에서 비롯된 것이 라고 할 수 있다.영어 초록
『Daliurenbifafu(大六壬畢法賦)』 is the Liuren classics written by Junfuzhi(凌 福之) in the Southern Song Dynasty. As theories related to the examination⋅ the official rank are scattered(散在) in many places of the classics, they are not organized manifestly and the idea which penetrate the theories of the examination⋅the official rank were not investigated in the Liuren’s precedent studies. Therefore, this thesis studied the ideas which penetrate the theories of the examination⋅the official rank in 『Daliurenbifafu』 with the method to collect(聚合) and analyze them and the results are as follows. First, it's the Oriental Taoistic yin-yang and Five Elements theory. Yukyangge is related to the yin-yang theory and Gwanseong(官星) is done to the Five Elements theory. Yukyang(六陽) of kechuan (課傳) is related to the yin-yang theory because it indicates yang. And Gwanseong of Ilgan is done to the Five Elements theory because it originated from Saenggeuk(生剋) of the five elements. Second, it’s the Oriental Heavenly Questions theory. 28 Fixed Stars divided the stars in north and south based on the equator of the sky into 28 sections, which is assigned to Terrestrial Branches. ‘Douguixiangjiage(斗鬼相加格)’ to pass the examination when Dou (斗) which is assigned to Chou(丑) and gui(鬼) which is done to Wei(未) are added to each other in Ilgan and Yeonmyeon(年 命) and ‘Derutianmenge(德入天門格)’ to become top officials when Ildeokgwiin is added to hai (亥) all originated from the Oriental Heavenly Questions theory. And Noble One among the Twelve Heavenly Generals who rules the rest of the 11 Heavenly Generals as the head(首將) means ‘tianyi(天一)’ who serves under Great Heavenly Lord in Forbidden Purple Enclosure. It can be thought that Noble One among the Twelve Heavenly Generals and several ges(格) related to Vermilion Phoenix of them originated from the Oriental Heavenly Questions theory because it obeys his orders.참고 자료
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