고려시대 국가의례로서의 불교의례 설행과 그 정치적 의미
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서지정보
ㆍ발행기관 : 동국사학회
ㆍ수록지정보 : 동국사학 / 59권
ㆍ저자명 : 강호선
ㆍ저자명 : 강호선
목차
Ⅰ. 머리말Ⅱ. 고려시대 국가 불교의례 설행 양상
1. 국가의례 속의 불교의례
2. 국가 불교의례의 전개
3. 정기적 의례와 주재자 및 장소
Ⅲ. 국가의례로서의 불교의례와 그 의미
Ⅳ. 맺음말
한국어 초록
본 연구는 고려시대 국가의례로서 설행된 불교의례가 갖는 정치적 기능을 통해 궁극적으로는 고려시대 국가와 불교의 관계, 불교와 왕권의 관
계를 살펴보는 데 목적이 있다. 高麗史 「禮志」에 전하는 것과는 달리
실제 고려시대 국가의례는 유교뿐만 아니라 도교와 불교가 차별 없이 설행
되었다. 특히 불교의례는 국초부터 중요한 국가의례로서의 위상을 차지하고 있었다. 다양한 불교의례 가운데서도 궁궐이나 眞殿사원에서 국왕이
주재하는, 정기적으로 개최되는 의례를 국가의례로 이해할 수 있다. 고려
시대 국가의례로서의 불교의례는 다음과 같은 정치적 의미를 갖는다. 첫
째, 국가의 권위와 왕권과 관련된 주요의례가 불교의례로 수렴됨으로써 불
교의례를 통해 왕권을 끊임없이 재확인하고 재생산하였다. 둘째, 불교의례
를 통해 불교로 왕권을 수식할 뿐만 아니라 국왕의 통치행위는 보살행으로
서 정당화되었는데, 이점에서 국왕의 菩薩戒受戒는 중요한 의미가 있다.
셋째, 의례를 통한 “君臣同樂”의 실현은 공동체의식 함양에 기능하였다.
영어 초록
This paper inquires into the relationship between Buddhism andState, focusing on Buddhism and royal authority by studying political
role of Buddhist rituals performed as Royal Ritual in Goryeo dynasty.
Not only Confucian rituals but also Buddhist or Daoist rituals were held
as royal rituals and there was no distinction of their status and authority
as Royal rituals. It is different from “the Ritual Records(Ye-ji)” of Goryeo
History(Goryeosa). Actually, lots of Buddhist rituals were held during
Goryoe dynasty and among them royal rituals required some or all of
following four points: (1) it held in palace-Royal audience hall, Royal
office, and Royal residence- or Jinjeon Temple. (2) King or Royal
preceptor as attorney managed ritual, (3) the rituals were held regularly
on any given day or special aim, (4) all country was participate in
rituals. Ritual for Benevolent Kings(仁王道場), King’s Receiving Bodhisattva
Precepts(菩薩戒), Monks parade holding Prajuāpāramitā-sūtra(經行), Lotus
lantern festival(Yeondeunghoe) and Assembly of Eight Prohibitions
(Palgwanhoe) were typical Royal Buddhist rituals.
These Royal Buddhist ritual had political significances such as (1)
important rituals for authority of State and Royal converged on Buddhist rituals, which played a role for reconfirming and reproducing of King’s
authority, for example Worship of Tae-jo, (2) rule of King was justified
as Bodhisattva’s deed and King had to practice mercy as Bodhisattva,
(3) they contribute to promote community spirit.
참고 자료
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