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문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구

(주)학지사
최초 등록일
2016.02.11
최종 저작일
2011.12
26페이지/ 어도비 PDF
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서지정보

발행기관 : 한국박물관학회 수록지정보 : 박물관학보
저자명 : 최종호

목차

Ⅰ. 문화재와 문화유산, 누리유산의 개념
Ⅱ. 문화재교육 목표와 교과과정의 문제점 분석
Ⅲ. 문화재교육 프로그램의 다양한 설계모형의 비교
Ⅳ. 문화재교육 프로그래밍을 위한 ADDIEF 방법론
참고문헌ㆍ웹사이트

한국어 초록

이 글은 문화재교육 프로그래밍을 위한 분석, 기획, 개발, 실행, 평가, 환류의 과정을
체계적으로 적용할 수 있는 방법론을 탐색하고, 표적 학습자를 대상으로 그리고 문화
재를 기반으로 소기의 교육목표를 효과적으로 그리고 효율적으로 성취하기 위한 문화
재교육 프로그래밍 방법론을 연구한 것이다. 이 연구를 통해서 문화재교육 프로그램의
기획과 개발, 실행, 평가, 환류를 위한 이론과 방법론을 적용하여 창의적 체험학습과
통섭과 융화를 위한 전인교육 프로그램을 개발, 실행, 평가, 환류하는 방안을 제시하고
자 한다.
문화재교육은 문화재를 대상으로 또는 문화재를 활용하여 문화재의 역사적, 학술적,
미학적, 경관적 가치를 밝히고, 문화재 자체에 내재된 의미를 분석하고, 공동체 성원들
사이에 형성된 문화재의 중요성을 해석함으로써 교수자와 학습자 사이에 쌍방향 교류
가 이루어질 수 있도록 해야 한다. 또한 문화재교육은 문화재를 보존, 관리, 보호, 활용
할 수 있도록 공동체 성원들에게 평생교육 프로그램을 제공하고, 문화재를 통해서 공
동체 성원들의 지ㆍ덕ㆍ체ㆍ영성을 함양할 수 있는 특성화 교육 프로그램을 제공하고,
문화재를 기반으로 문화재현장교육, 문화재와 학교연계교육, 문화재와 지역사회연계교
육, 문화재현장과 박물관연계교육 등을 통해서 통섭과 융화를 위한 전인교육 프로그램
을 제공해야 한다.
문화재교육 프로그래밍은 외부환경과 내부역량 분석을 통해서 공동체 성원들의 요구와 기대, 희망을 수렴하여 교육기관의 정책과 전략을 수립하고, 지ㆍ덕ㆍ체ㆍ영성을
함양하기 위한 창의적 체험학습 프로그램이나 통섭과 융화를 위한 다양한 교육 프로그
램을 개발하여 평가와 환류를 통해서 이를 맞춤형 교육 프로그램으로 실행하고, 단계
별 평가를 통해서 환류를 함으로써 교육목표를 성취할 수 있도록 구성된 교수학습설계
모형이다. 오늘날 문화재교육 프로그래밍은 유비쿼터스 네트워크 시스템을 기반으로
문화재현장 뿐만 아니라 문화재웹사이트에서 교수자와 학습자 사이에 쌍방향 교류를
수행할 수 있도록 스마트 경영 체제의 ADDIEF 교수학습설계 모형을 요구한다.

영어 초록

This article attempted to develop a methodology of programing for the
cultural properties education systematically adaptable to the processes of
analysis, design, development, implementation, evaluation, and feedback, and
studied the methodology of programing cultural properties education in order
effectively and efficiently to achieve the scheduled educational objectives
intended for the target learners and based on the cultural properties.
Cultural properties education has to perform the interactive communication
between teacher and learner through finding out the historical, academic,
aesthetic, and scenary values as the subject of cultural properties or through
utilizing cultural properties, analyzing the inherent meaning of cultural
property itself, and interpreting the importance of cultural property
accumulated among the members of by the community. Also it has to provide
the members of the community the lifelong education programs in order to
preserve, maintain, safeguard, and utilize the cultural properties, to establish
specialized programs to cultivate the knowledge, virtue, physical, and
spirituality through cultural properties, and to perform the education for the
whole man for the consilience and harmony through cultural site education,
school education in connection with cultural properties, community education
in connection with cultural properties, museum education in connection with
cultural site based on the related cultural properties.
The methodology of programing for the cultural properties education can
be explained as a model of education design through the process of
analysing the outside environment and the inside capacity,
designing(establishing) the institutional policies and strategies reflected the
requirement, expectation, and hope of the members of the community,
creative experimental to cultivate the knowledge, virtue, physical, and spirituality, to develop the various educational programs for the consilience
and harmony, to implement the educational program ordered, to evaluate the
program at the stage-wise, and to perform the feedback at evaluation-wise.
Today's methodology of programing for the cultural properties education
requires the ADDIEF model of education design with a smart management
system to perform the interactive communication not only at the cultural site
but also on the website of cultural properties between the teachers and
learners based on the ubiquitous network system.

참고 자료

없음

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