* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국영재학회
ㆍ수록지정보 : 영재교육연구 / 19권 / 3호
ㆍ저자명 : 유경훈
ㆍ저자명 : 유경훈
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 본론
Ⅲ. 결론
참고문헌
Abstract
한국어 초록
본고는 바슐라르의 상상력 이론을 탐구함으로 상상력과 창의력의 철학적 기초를 세우는 목적을 가진다. 바슐라르의 상상력 이론이 서구지성사에서 차지하고 있는 중요성과 상상력 이론이 창의력의 철학적 기초 정립에 기여하는 바를 다룬다. 바슐라르의 상상력 이론은 상상력이 이미지를 형성하는 능력인가 아니면 이미지를 변형하는 능력인가를 변별하는 과정을 통해 접근할 수 있다. 이미지의 형성 능력은 서구사장사에 등장하는 모방론 혹은 재현론과 연결되며, 더 나아가 시각중심주의와 이성중섬주의의 틀과 연결된다. 바슐라르는 상상력이 이미지의 형성능력이 아니라고 단호하게 주장하는데, 그 이유는 상상력이 비상하기위해 필요한 날개가 앞에서 언급한 틀 안에서는 자라날 수 없기 때문이다. 이런 문제를 해결하고 극복하는 과정에서 나온 해답이 바로 이미지의 변형 능력으로서의 상상력이다. 이미지의 변형 능력을 중심으로 하는 바슐라르의 상상력 이론은 운동의 역능을 그 핵심으로 두고 있는데, 실체의 연속적 변화를 측정하는 개념을 현시할 수 있는 이론을 구성한다. 공간분할을 통해 운동을 통제 가능한 순간의 합산으로 처리하는 것을 비판하여, 상상력의 운동이 갖는 참된 에너지와 의미를 밝혀낸다. 더 나아가 본고는 비슐라르의 상상력이론이 기존의 연구보다 훨씬 더 칸트의 상상력과 미학의 반성적 판단과 연결되고 있음을 보여줄 것이다. 이 탐구를 통해 상상력을 체험할 수 있는 철학적 가능성의 조건을 형성한다. 이런 조건의 형성이 곧 창의력의 철학적 기초로 활용할 수 있는 것임을 보여줌과 아울러 상상력과 창의력의 존재론과 윤리의 문제를 다룸으로 본고를 마감한다.영어 초록
This paper explores in depth Gaston Bachelard’s theory of imagination so as to establish the philosophical bases of creativity. While he had begun his studies on imagination to eliminate unreliable subjectivity hampering objectivity of philosophy of science, he was fascinated to become a philosopher of imagination by its unlimited power. Since his theory of imagination marked a prominent spot in the history of Western idea, this paper will seek its significant implications that will also shed light on the philosophical grounds of creativity. The best way to approach his theory is to differentiate whether imagination is the power of forming images or that of transforming them. If not misguided by surface simplicity of the aforementioned differentiation, it will be revealed that it has accrued strata in the history of Western idea. The power of forming images is related to theory of mimesis or of representation, and to ocularcentric and logo-centric structures. Bachelard strongly opposes to the theory of imagination as power of forming images, since, if it is so, its expansion and development are not possible. He thereby constructs the theory of imagination as power of transforming images. The force of movement lies at the core of his theory. Imagination as an ability to intuit movement is directly related to the problem of change in the history of Western idea. If an entity is incessantly changes itself, it becomes a crucial role of imagination to capture the force per se in the perpetual movement without distortedly and abruptly fixing it at a still point of time and space. Bachelard criticizes such a method that makes movement a controllable entity consisting of partitioned moments of space; instead, he constructs theory of imagination that reveals the true power of indispensable movement. Furthermore, it will be revealed that Bachelard’s theory has more affinities with Kantian imagination and reflective judgement of aesthetics than the past researches on Bachelard showed. This paper, by means of the above investigation, will transcend the superficiality of defining what are Bachelard’s formal, material, and dynamic imaginations; simultaneously, it will bear philosophical conditions of possibility that makes us experience imagination fully. These conditions also become the philosophical foundations of creativity. It will draw to a provisional close its imaginative journey of everlasting movement by making ontological and ethical dimensions of imagination and creativity.참고 자료
없음"영재교육연구"의 다른 논문
- 정규 과학영재학교, 교육청 영재교육원, 일반 중ㆍ고등학교 과학교사의 과학영재교육에 대한 인식 비교 ..31페이지
- 초등정보과학영재를 위한 로봇교육과정의 설계 및 검증27페이지
- 초등과학 영재학생의 개방적 탐구 활동에서 나타난 참과학탐구의 특징 분석21페이지
- 한국 초등학교 영재아와 일반아의 과흥분성 비교18페이지
- 과학 탐구력 검사와 창의성 검사와의 관계를 통한 과학영재 선발문항 유형 분석19페이지
- 과학적 창의성의 발달35페이지
- 초등 영재학생과 일반학생의 정의적 특성 비교25페이지
- 한국의 영재교육 연구경향(1980년대~2007년)25페이지
- 과학영재교육원 생물반 중학생들의 특성20페이지
- 영재아동과 일반아동 부모의 양육특성24페이지