치료적 공연을 통한 청소년의 자기발견에 관한 연구
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국연극예술치료학회
ㆍ수록지정보 : 연극예술치료연구 / 1권
ㆍ저자명 : 박미진
ㆍ저자명 : 박미진
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 이론적 배경
1. 정신분석
2. 치료와 연극의 상관관계
Ⅲ. 연구방법
1. 연구 대상
2. 연구 설계
Ⅳ. 결론 및 제언
한국어 초록
본 연구는 치료적 공연 제작 과정을 중심으로 한 연극치료 작업이 어떤과정을 거쳐 자기를 발견하고 인식하는지를 알아보고 결과적으로 청소년들
의 미래를 준비하는데 필요한 자아 정체성 형성과 자아 가치관에 끼치는
긍정적인 영향을 확인 하고자 한다.
연구대상은 대학 진학을 준비하는 특성화 고등학교 3학년 여학생 4명으
로 구성되었으며 2010년 4월 24일부터 2011년 2월 19일까지 총 33회기의
연극치료 작업을 실시하였다. 연구자는 치료과정 중에 일어나는 변화를 분
석하였고 역할 프로파일과 자아 가치관 검사를 사전, 사후 검사로 실시하여
연구의 효과성을 검증하였다.
연구 과정은 치료적 공연 형식으로 진행되었는데 극 활동과 투사 작업을
통해 참여자의 삶을 돌아보고 문제적 행동의 원인을 찾아내어 해결 방안을
모색하고자 자기 이야기를 대본화하여 공연을 제작하는 흐름으로 이루어졌
다.
작업은 크게 5단계로 나누어 진행되었는데 첫 번째는 공연 전 단계로 연
극치료의 적응을 돕고 집단 응집력을 위한 작업이 주를 이루며, 두 번째는
공연 준비단계로 그 동안의 작업으로 발견한 자기 문제를 탐험하여 상연화
할 대본을 만든다. 세 번째는 대본을 바탕으로 한 극 작업을 통해 공연의
틀을 완성하는 연습 단계이며 네 번째는 공연, 마지막은 공연과 연극치료의
작업을 성찰하고 피드백 하는 마무리 단계이다.
그 결과 다음과 같은 사실을 확인할 수 있었다.
첫째, 연극치료 작업 후 실시한 자아 가치관 검사 결과 연극치료를 통한
자기 발견이 자아 가치관 향상에 효과적임을 알 수 있었다.
둘째, 자아 정체성의 변화를 확인하기 위한 역할 프로파일 검사 결과 연
극치료를 통한 자기 발견이 자아 정체성 확립에 긍정적인 영향을 미쳤다는
것을 알 수 있었다.
셋째, 본 연구의 참여자들은 치료적 공연 제작 과정 중심 연극치료 작업
을 통해 자신의 억압된 감정 및 욕구, 방어기제, 문제적 행동, 원인, 인간관
계와 직면할 수 있었다. 이런 과정은 참여자들에게 변화하고자 하는 삶의
의지와 동기를 부여해주었다.
넷째, 자아 가치관 검사 결과와 작업 도중 시행한 ‘바리데기’ 여정 작업
을 통해 치료적 공연 제작 과정 중심 연극치료 작업이 문제 해결 능력에 긍
정적인 영향을 끼친다는 것을 알 수 있었다.
다섯째, 치료적 공연 제작 과정 중심 연극치료 작업은 참여자들이 과거
에 얽매이지 않고 미래를 대비하며 현재를 살 수 있게 도움을 준다는 결과
를 확인하였다.
본 연구는 연극치료 작업이 청소년에게 적합하다는 점, 연극치료 방법론
중 공연 제작 과정 자체의 치유성을 확인하였다는 점, 질적과 양적 연구를
통합하여 결과를 분석함으로써 논지를 부각시켰다는 점, 슈퍼비전을 통해
치료사의 문제점 발견과 해결 모색을 위한 방향을 제시하였다는 점, 정신분
석 기본 개념들을 연극치료 과정과 접목시켰다는 점 등에 의의가 있다.
영어 초록
The purpose of this study is to identify the process of self-discoverythrough therapeutic theater and to clarify the impact of teenagers'
self-discovery on the development of self-identity and improvement of
self-value which necessary in preparing the future.
Participants were 4 female specialized high school seniors who are in the
preparation of entering university. Dramatherapy sessions were carried out
total 33 times from April 24th, 2010 to February 19th, 2011. To verify the
effectiveness of this study, changes in dramatherapy process were analyzed
and role profile and self-value test were used as pre and post- test.
The study was conducted by examining the lives of participants through
Drama, Projection and finding the cause of problematic action. With the
result of that, solution could be drawn and participants created their own
stories into the script of theatre.
There were 5 major steps in the process.
First, pre- theatre step which helped adaptation of dramatherapy and
group cohesion.
Second, preparation step - finding self-problem through pre-works and
making the script.
Third, practice step - completion of the framework for theatre by drama
work based on the script.
Fourth, is theatre.
Fifth, final step - reflection and feedback on theatre and dramatherapy
work.
These are the findings of the study.
First, as a result of self-value test which was done after dramatherapy
work, self-discovery through dramatherapy was found effective in improving
self-value.
Second, the result of role profile tests to identify changes in self-identity
proved that self-discovery through dramatherapy had positive impact on the
establishment of self-identity.
Third, participants were able to face their repressed emotions and desire,
defense mechanisms, problematic action, cause and relationships through
dramatherapy work which values the production of therapeutic theatre the
most. For participants, this process placed will to live and motivation to be
changed.
Fourth, it was found that dramatherapy work -that values the production
of therapeutic theatre the most- has positive impact on problem-solving
ability, through Baridegi's journey which was done during the process of
self-value test and dramatherapy work.
Fifth, dramatherapy focusing on the production of therapeutic theatre was
found to be very helpful to participants by making them enjoy living in the
present not to be shackled to their past and preparing for their future.
This study is significant for identifying as in the following :
Dramatherapy is suitable for teenagers.
Among the other methodologies of dramatherapy, the production of
theatre itself has healing power.
It made the point more clearly by integrating qualitative and quantitative
research and analyzing the results.
It suggested the the direction of solving problem and finding problem as
dramatherapist by supervision for the growth of therapist.
It was combined the process dramatherapy with the basic concepts of
psychoanalysis.
참고 자료
없음"연극예술치료연구"의 다른 논문
- 『시학』과 연극치료27페이지
- 연극치료사 입문과정으로서의 자전공연에 대한 연구30페이지
- 투사적 이미지를 활용한 연극치료에 관한 연구32페이지
- 치료적 공연의 제작 및 상연에 관한 사례 연구37페이지
- 몸의 기억을 활용한 연극치료 방법연구24페이지