노인이 인지하는 ‘좋은 죽음’ 의미 연구 : ‘복(福) 있는 죽음’
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국사회복지학회
ㆍ수록지정보 : 한국사회복지학 / 56권 / 2호
ㆍ저자명 : 김미혜, 권금주, 임연옥
ㆍ저자명 : 김미혜, 권금주, 임연옥
목차
1. 서 론2. 노년기 죽음의 의미
3. 노인의 죽음에 대한 태도
4. 노인의 '좋은 죽음'에 대한 선행연구
5. 연구방법 및 설계
6. 연구 결과
7. 결론 및 제언
한국어 초록
음’에 대한 의미를 이해하는데 목적을 두고 ‘질적 연구방법’을 적용하여 자료를 분석하였다. 연구 대상자는 서울시에 거주하는 노인 40명이었으며, 이들을 개별적으로 심층 면담하여 자료를 수집하였다.
수집된 자료를 분석한 결과 한국노인이 생각하는 ‘좋은 죽음’의 대주제는 ‘복 있는 죽음’으로 나타났으
며 소주제는 ‘부모를 앞선 자녀가 없는 죽음’, ‘자녀가 임종을 지켜주는 죽음’, ‘자식에게 부담주지 않
는 죽음’, ‘부모 노릇 다하고 맞는 죽음’, ‘고통 없는 죽음’, ‘천수를 다한 죽음’, ‘준비된 죽음’ 등 7개
였다. 연구결과에서 분석된 주제는 한국에서 말하는 오복 중 ‘죽음 복’과 일맥상통하고 있으며, 한국노
인은 하늘이 주신 명을 다하고, 남은 삶을 통해 죽음을 준비하여, 깨끗하고 고통 없이 삶을 마감하길
바랬다. 또한 한국노인은 죽음에 대해 자손을 배려한 의미가 강하게 나타났는데, 삶에서뿐만 아니라
죽음에 있어서도 자녀의 생존, 건강, 행복, 성공 등과 매우 밀접한 관계를 맺고 있었다. 본 연구 결과
는 노인이 바라보는 ‘좋은 죽음’을 이해함으로 노인 개인의 바람직한 죽음 준비 차원 뿐 아니라, 사회
복지 차원에서 노인복지 정책입안 및 실천 서비스 제공에 있어 노인의 남은 삶을 성공적 노후
(Successful Aging)로 영위하게 하는데 함의가 있다.
영어 초록
The purpose of this study is to explore and understand the meaning of 'GoodDeath' that the Korean aged people are generally thinking based on their values and
the sentiments. For this purpose, we carried out individual and in-depth interviews
with 40 aged persons living in Seoul taking their genders and social-economic status
into consideration from March to May 2003. We applied qualitative research method
to this study. Eight graduate students were responsible for the interviews. They
majored in gerontology or had experiences of field work with old persons. It took an
average of one and a half hour and maximum of two hours for each of the
interviews.
All of the processes of each interview were tape-recorded under the agreement
with each interviewee. The main and sub themes from the data can be classified to
seven categories according to the Phenomenological Approach designed by
Colaizzi(1978). The main theme of good death that most of the interviewees
considered was ‘Blessed Death', very similar to 'Death Fortune' in the five good
fortunes found in Korean tradition and the Confucianism. Also, the main concept is
classified to seven sub-themes: ① Not seeing their children's death; ② Dying in front
of their children; ③ Not to be a burden of their children during their lives; ④ Dying
after doing all of their duties as parents; ⑤ Dying with no pain; ⑥ Completing the
natural span of their lives; and ⑦ Prepared death. Thus, 'Blessed Death' that Korean
aged people consider seems to be very closely related with the lives, health,
happiness and success of their children. Based on the findings, we concluded that
both social policy makers and social service providers are required to keep in mind
the meanings of 'Good death' that most of the Korean aged people consider in order
to help them enjoy successful aging during their remaining lives.
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