내러티브 중심 수업 비평을 통한 미술 수업 장학 개선 방안
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국조형교육학회
ㆍ수록지정보 : 조형교육 / 52권
ㆍ저자명 : 이은영
ㆍ저자명 : 이은영
목차
I. 서론Ⅱ. 미술 수업 장학이 지닌 문제점 탐색
Ⅲ. 내러티브 중심 수업 비평을 통한 미술 수업 장학의 지평 확대
Ⅳ. 결론
한국어 초록
본 연구는 미술과 수업 장학 본연의 역할에 충실할 수 있는 방안으로 내러티브 탐구를 중심으로 한 미술 수업 비평 방안을 이론적으로 제시하고자 한 것이다. 바람직한 미술과 수업 장학은
‘미술 교사의 질적 교수 활동’을 조력하는 것이며 이는 ‘미술 교사의 내재적 자발성’을 기본으로
할 때 효과적이다. 또한, 기존 미술 수업 장학이 치우쳐온 표준화된 도구의 평가적 접근이 아닌
교사의 개별적, 실천적, 경험적 차원에 집중하여 반성과 해석의 기회를 제공하는 비평적 접근이
어야 본질에 다가갈 수 있다. 내러티브 중심 수업 비평은 미술 수업에서 비롯된 경험 자체를
예술의 창작 행위처럼 하나의 현상으로 파악하고 이를 드러낸 내러티브를 텍스트 삼아 자유롭
게 비평하는 방식을 말한다. 이러한 내러티브 중심 수업 비평을 통한 미술 수업 장학은 수업을
‘평가’하는 관점이 아니라 예술 작품의 비평처럼 다양한 해석과 관점을 존중하는 ‘비평’의 관점
으로 작용하기에 다양한 수업 담론을 생성할 수 있다. 또한, 미술 수업 경험을 통해 교사가 생
산한 내러티브 안에는 교사의 개인적 실천적 지식, 삶과 철학, 가치관, 성찰, 교실 맥락에서
발생하는 다양한 변인들의 관계가 얽혀 있기에 이 과정을 통해 수업 장학 담당자와 미술 교사
는 수업 경험의 질을 예민하게 파악하고 성찰할 수 있으며 교사 개인의 내적 성장과 미술 수업
전문성 향상에 실질적으로 조력할 수 있다고 보았다. 수업 내러티브 중심 수업 비평을 통한 미
술 수업 장학은 미술 수업 현장에 들어가기, 미술 수업 현장에 존재하며 현장 텍스트 만들기,
미술 수업에 관한 현장 텍스트에 기반해 비평하며 연구 텍스트를 구성한 후 의미 추출하기의 3
단계로 제안하였다. 본 연구는 내러티브 탐구 중심의 수업 비평이 미술 수업 장학에 주는 함의
를 미술 수업의 예술성 구현과 수업 담론의 다양화, 미술 교사의 교육적 감식안 확장, 반성적
사고의 촉진과 존재론적 성장, 미술 수업 연구공동체 문화규범의 창조로 선정하였다. 본 연구는
내러티브 중심 수업 비평을 통한 미술 수업 장학의 방안과 함의를 이론적으로 모색한 것이며
이를 적용한 사례 연구를 과제로 남겨둔다.
영어 초록
The purpose of this study is to suggest a method of the art class criticismbased on narrative inquiry for art class instructional supervision. Instructional
supervision is the core of supervision in education. The major goal of art class
instructional supervision is to help teachers’ qualitative ontological improvement
and leads to meaningful art education. This is very effective when it is based on
teachers’ intrinsic spontaneity. It is also important that individual contextual
approach than existing quantitative formal approach. Art class criticism based on
narrative inquiry focus on the art class phenomenon itself and the practical
Knowledge that works in teacher’s teaching. Teacher’s narrative is made of
uncolored description about teacher and students’ experiences in teaching. That
contains teachers’ works and life experiences, way of thinking, self-reflection,
classroom contexts etc. Thus it is possible to grasp the educational experience in
instruction sensitively and help teachers’ qualitative improvement. The process of
the art class criticism based on narrative inquiry presents going into the classroom
context, making context narratives, making main research narrative from various
criticism. To this end, art class criticism based on narrative inquiry will be able to
contribute 4 educational implications of instructional criticism for art class
instructional supervision. The 4 implications are realization of artistic teaching,
enlargement of educational connoisseurship, promotion of reflective thinking,
teachers’ community research culture growth. All of these things are essentials of
teachers’ qualitative improvement which is main goal of instructional supervision.
참고 자료
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