소령원(昭寧園) 조성 과정으로 본 제청(祭廳)의 활용 방안
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 차문성
ㆍ저자명 : 차문성
목차
Ⅰ. 서론Ⅱ. 소령원의 가치와 역사적 고찰
Ⅲ. 소령원 명칭의 변경과 조성과정
Ⅳ. 제청의 복원과 효제(孝悌)박물관의 필요성
Ⅴ. 결론
참고문헌?웹사이트
한국어 초록
파주에 있는 소령원(昭寧園)은 영조의 사친인 숙빈 최씨의 무덤이다. 숙빈의 죽음 이후 아들 영조의 효행과 관련하여 소령원은 남다른 의미를 가지고 있다. 소령원은 애초 ‘숙빈묘’로 불리다가 영조
20년 ‘소령’으로 묘호가 정해졌다. 영조 29년에는 시호를 ‘화경’(和敬)이라 추숭한 후, 숙빈의 묘궁인
육상궁과 원묘인 소령원에 대한 식례를 제정하여 ??궁원식례??(宮園式例)로 정비하였다. 그렇기에 소
령원은 단순한 무덤이라기보다는 의례의 완성이며 곳곳은 어머니를 평생토록 그리워한 영조의 효심
으로 아롱져 있다. 그와 더불어 영조는 숙빈에게 휘덕(徽德), 안순(安純), 수복(綏福)이라는 존호(尊號)
를 차례로 추상(追上)하였다. 특히 묘를 조성할 때부터 추숭하는 과정은 물론이고 제청(祭廳)과 부속
건물, 비석 등, 석물에 이르기까지 원소 곳곳은 영조 스스로도 ‘죽어도 여한이 없다’고 했을 만큼 손길
이 닿지 않은 곳이 없다.
소령원의 특별한 의미는 무덤만이 아니다. 조선시대에 국왕의 ‘능행’, ‘원행’은 의례를 통한 통치행
위의 일종으로 이런 행위에서 혁신적인 정책이 추진되기도 했다. 정조의 잦은 화성 행차와 그에 수반
한 여러 통치행위도 실은 영조의 소령원 원행이 준거가 되었다. 숙빈 최씨가 죽자 왕자 연잉군(延?
君)은 의주대로를 통해 파주 영장리에 숙빈을 안장했고, 왕위에 올라서는 12회에 걸쳐 소령원을 오가
며 사모곡을 남기게 된다. 이 길은 영조가 개성행차 때도 이용하였는데, 서울-고양-파주-임진강
으로 연결되는 길로 ‘의주대로’라 불린다. 의주대로 상의 역원을 조사하면서 원행 때 주정소(晝停所)
로 쓰인 신원(新院)과 분수원(分水院)으로 추정되는 유구를 찾을 수 있었다.
필자는 소령원 ‘제청의 복원’과 영조의 국가운영방식인 효행을 알리는 ‘효제박물관’ 건립이 필요하
다고 본다. 역사문화자원이 단순한 보존 차원을 넘어 해석의 공간으로 자리매김하기 위해서는 의미
를 최대한 온당하게 파악해야 한다. 영조는 사친묘를 추숭하면서 조선의 상장례(喪葬禮)를 완비하였
고, 소령원 행차를 통해 국정 운영에 효율성을 높이기도 했다. 이는 이후 국왕들이 준거한 중요한
업적임에도 이를 알리거나 알릴 수 있는 공간은 있지도 않다. 그런 의미에서 영조대왕이 흠모한 장소
인 제청을 복원하고 소령원을 제한적으로라도 공개하여 효제의 진정한 의미를 이 시대에 되살리려는
노력에 이 글이 마중물이 되었으면 하는 바람이다.
영어 초록
Soryeongwon in Paju is a tomb site of the King Yeongjo’s biological mother, SukbinChoe. As we know, Sukbin Choe was a self-made woman who rose from a maid of honor
to the position of bin, King Sukjong’s royal concubine, who is a character appearing
frequently in period dramas. However, her son the King Yeongjo’s filial piety is not known
well after her death. At first, Soryeongwon was called simply ‘Sukbin’s Tomb’ without
a special tomb name, but ‘Soryeong’ was recommended as a tomb name, and it was called
as ‘Soryeongmyo’. In the 29th year of King Yeongjo’s reign, after granting his mother
‘Hwagyeong’ as a posthumous epithet, he made a rite of palace-tomb site that enshrined
a spirit tablet in the palace and the dead’s body in the tomb site, and the tomb became
a reference point since then for the funeral rites of Kings’ biological mothers, crown
princes and crown princesses of many generations. Therefore, it may be more appropriate
that we consider Soryeongwon as a place of remembrance for King Yeongjo who had an
affection for his mother all his life, rather than a simple tomb. There is no place without
Yeongjo’s trace everywhere in the tomb site, constructing the ancestral ritual buildings and
adding a tombstone and stone figures in process of worship from the creation of a tomb.
After completing worship of Sukbin Choe, that Yeongjo spoke “Now I can die without
regrets.” may be his humane aspect behind his cold-hearted political aspect that even killed
his son, the Crown Prince Sado. In the 29th year of King Yeongjo’s reign, after granting
his mother’s posthumous epithet as Hwagyeong, he added Hwideok, Ansun, and Subok,
and Sukbin Choe had a long posthumous epithet of Hwagyeong-Hwideok-Ansun-
Subok.
The special meaning of Soryeongwon is not only in the tomb. ‘The ceremonial visit to
a tomb site of royal family’ in the Joseon Period is a kind of governance through a
ceremony. The King Jeongjo’s visit to his father Crown Prince Sado’s tomb after he
moved it to Suwon is known well to the public, but the visit to Soryeongwon by Yeongjo,
a mentor of Jeongjo and his preceding king, is not known well. After his mother was dead,
Yeongjo placed Sukbin’s tomb in Yeongjang-ri through Uijudaero, and he left lyrics of
missing his mother, visiting Soryeongwon 12 times after he ascended to the throne.
This road was used when Yeongjo went to Gaeseong, and now it is called as Uijudaero,
having connection of Seoul-Goyang-Paju-Imjingang(river). Regarding the relevant
historic sites, there are service areas for king’s lunch during his trip, a temporary palace,
station, Hwaseokjeong (pavilion), and Imjin Ferry as well as Je-reung, Hu-reung(King’s
Tomb), and the ancestral rites by the king. An inquiry on station found some remaining
structures able to be presumed as Sinwon and Busuwon.
Consequently, through this writing I suggest ‘restoration of the ancestral ritual structure’
in Soryeongwon and construction of ‘Hyoje Museum’ to let the public know about the
filial behavior, which was the Yeongjo’s state running style. However, if there are not
citizens’ attention and participation, it would be difficult to continue the further study and
development. In order that a historical cultural resource remains as a space for
interpretation beyond the simple presence, it should be left as a space possible to extend
its meaning. To solve this, ‘reproduction of Uijudaero’ used during visit to Gaeseong and
‘ancestral ritual formalities of Soryeongwon’ will be an essential course for revitalization
of the regional tourism. Even though the funeral rites published in the King Yeongjo’s
reign had a great impact on kings of many generation since then, enough to be the
reference book, there is no museum or a memorial hall to inform his achievements.
Therefore, I wish this paper could be the priming water for the effort to restore the
meaning of filial piety and brotherly love in this generation, by changing the closed
Soryeongwon into the restrictively open site, through the ancestral ritual structure, King
Yeongjo’s memorial place.
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