문화원형 지향적인 박물관과 문화콘텐츠 지향적인 박물관의 비교분석 (시장현황과 일반대중의 선호도에 따른 비교 분석)
* 본 문서는 배포용으로 복사 및 편집이 불가합니다.
서지정보
ㆍ발행기관 : 한국박물관학회
ㆍ수록지정보 : 박물관학보
ㆍ저자명 : 이보아, 이예나
ㆍ저자명 : 이보아, 이예나
목차
I. 서론II. 박물관과 관람객
1. 박물관의 변화
2. 박물관과 관람객 관계에 대한 다각적 고찰
III. 문화원형 지향적인 박물관과 문화콘텐츠 지향적인 박물관의 비교분석
1. 관람객 증감현황 및 주요 관람동기 비교분석
2. 일반대중의 인식 선호도 및 원인 분석
IV. 결론
참고문헌
한국어 초록
21세기 경제의 새로운 패러다임은 제조업 중심에서 정보, 지식 , 문화등과 같은 인간의 지적 요구가 기반이 되는 지식기반 산업 A로의 전환을 요구하고 있다- 고도의 정보통신 기술을 토대로 한
지식과 정보중심의 경제발전으로 인간의식의 변화와 그에 따른 생활양식의 다양화, 다원주의 사
회를 경험하고 있다. 집단적 가치구조는 인간중심구조로 대치되어 있고, 이에 따른 물질적 · 기술
적 경제에서의 상징적 · 문화적 경 제 로 전환은 문화의 경제적 전환을 요구하고 있다
이러한배경으로오늘날문회는경제적 관점에서 단순히 소비되어지는 대상이 아니라이윤추구
의 시장주의 논리와 맞물려 보다 본격적인 산업화의 길로 접어들었으며 주체적인 가치 창출의 도
구로서 문화산업시대가 시 작되고 있다- 세계는 초국적 인 공업화, 과학화, 정보화 속에서 문화가치
들의 통합과 선진 산업 국기들을 중심으로 한 경제적 종속과 문화적 종석을 경험하고 있다. 또한
지식기반 산업의 전환과 정보기술의 발달에 의해 문화 콘댄츠 산업이 새 로운 핵심 산업으로 부각
되고있다.
영어 초록
Most rnuseums have a cornmon problem in terms of recognition and preference exceptsorne worldwide famous museums, comparing to the institutions in the filed of cultural
industries. This phenomena is caused by some obstacles which are existed in the museums
for a long time such as the previous experience and knowledge of visitors retained, the
difficulties for museum communication to exhibits and so on. From the social-cultural
perspective, it is primarily derived from the lack of cultural capital, cultural literacy and
cultural taste which are required through the process of socialization of visitors
The aim of this study is to find some possibilities which museums can get through somε
chronic problems as well as to provide the new ways to survive in the competitive market
place as one of strategic planning. The stu?y is centered on an evaluation of current
situations of the cultural artifact-oriented museums and cultural content-oriented museums
through the comparison of the number of visitors, the motivation for visiting museum and
the preferences of museum visitors.
As a result, the visitors in the cultural 3l-tifact-oriented museums put some value on the
educational effects, while the visitors in the cultural content-oriented museums put some
weight on the entertainment and leisure time activity in terms of motivation for visiting
museums as internal factors. The former are the people who pursue high culture tastes,
while the latter are the public who have popular culture tastes. From this point of view, it can be understood that the personal artistic and cultural taste affects on the individual
preference of museum contents. Thus if the cultural artifact-oriented museums will
approach to their visitors with the cultural content oriented ways such as contents of
exhibition, interpretative methods and marketing tools, they can develop neν and broad
potential audiences in the market place.
In terms of the number of frequency of museum visiting, occasional visitors prefer the
cultural content-oriented musεums while frequent visitors like the cultural artifact-oriented
museums. As for the preference of museum contents, the cultural content-oriented museums
gain more attention than the cultural artifact-oriented museums because the cultural
content-oriented museums have strengths in appreciation, familiarity and communication
with exhibits which are deeply related to culturalliteracy of museum visitors.
As a conclusion, the cultural content-centered approach is useful not only to relieve the
communication problems of visitors related to the cultural literacy but also to provide a
variety of motivation for the public. This approach contributes to expand the base of the
visitors as well as to give a new possibility to establish competitive power for museums.
참고 자료
없음"박물관학보"의 다른 논문
- 『사립미술관의 현실과 과제』에 대한 토론문 -결론에 대한 추가 및 세부 제언-3페이지
- 『용산 새 국립박물관의 성과와 과제』에 대한 토론3페이지
- 수집 2세대의 박물관 전시21페이지
- 한국의 박물관, 현실과 과제16페이지
- 사립(私立)박물관을 생각한다9페이지
- 용산시대 국립중앙박물관 기획특별전과 전시콘텐츠 마케팅20페이지
- 강원 영동지역 역사민속계 박물관의 유물관리 개선 방안 연구14페이지
- 국립중앙박물관문화재단의 역할과 ‘극장 용’의 마케팅26페이지
- 스토리텔링을 적용한 박물관 전시 구조에 관한 연구19페이지
- 문화재교육의 프로그래밍 방법론에 관한 연구26페이지