멀티미디어 기반 수업개발의 효율성 제고를 위한 전략들의 가능성과 한계
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- 최초 등록일
- 2015.03.24
- 최종 저작일
- 2001.08
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서지정보
ㆍ발행기관 : 한국교육공학회
ㆍ수록지정보 : 교육공학연구 / 17권 / 3호
ㆍ저자명 : 이준
목차
I. 서 론
II. 멀티미디어 기반 수업개발의 효율성 제고를 위한 방법 및 연구들
III.논 의
IV. 요약 및 결론
참고문헌
한국어 초록
본 고는 멀티미디어 기반 수업개발의 효율성을 제고하기 위해 시도된 이론, 실제 구현사례 및 동향을 정리해 보고 그 적용 가능성 및 한계를 분석하여 멀티미디어 기반 수업개발의 효율성을 제고하려는 연구 및 개발에 시사점을 제공하려는데 목적이 었다. 이를위해 멀티미디어 기반 수업개발을 위한 저작도구, 교수적 교호 이론과 개발 사례, 멀티미디어 교수-학습자료 데이터베이스 구축에 관한 동향올 분석하였다. 저작도구의 경우 멀티미디어 기반 수업개발에 소요되는 시간을 단축시키는데 도움을 주고 있으나 교수전략을 수립하고 적용하는 데에는 개발자의 경험과 지식에 의존할 수밖에 없어 수업개발의효율성에 기여하는 정도는 극히 제한적이다. Merrill의 교수적 교호 이론을 기반으로 개발된 교호 웰은 교과 내용이 준비되었을 경우 양질의 멀티미디어 기반 수업을 매우 선속하게 개발할 수 있다는 장점이 있으나 개발되어 있는 교호 웰이 특정 교수전략에 의존하고있으며, 주어진 사용자 인터페이스를 변경하기 어렵고, 교호 웰 자체를 제작하는 과정이대단히 노동집약적이라는 것이 단점으로 지적되었다. 마지막으로 멸티미디어 교수-학습자료를 체계적으로 분류하여 데이터베이스화한 후 멀티미디어 기반 수업개발에 관계하는여러 주체들이 자료를 공유하고 지속적으로 재사용 함으로서 개발에 필요한 비용과 시간을 단축시킬 수 있는 방안이 논의되었다.
영어 초록
A multimedia instruction, whether it is for computer-based instruction and for webbased instruction, takes a great deal of time and cost to develop. For instance, Lippert(1989) reported that more than 200 hours was needed to develop one hour of CBI. Suchhigh cost and fairly long develorment time may hinder the wide use of multimedia instructionamong many different users. There have been a limited number of research on how toenhanoe the efficiency of the instructional development without losing the effectiveness ofinstruction. The purpose of the paper reviewed the research efforts and cases toward moreefficient development for multimedia instruction and analY?J3d the possibilities and limitationsof them, providing implications for future studies with regard to the issue. In order toachieve the research goal, the current study investigated the possibilities and limitations ofauthoring tools, Instructional Transaction Theory and transaction shells, and multimedialearning rerource databases.Authoring tools have contributed reducing the development time by user friendly and authoring oriented function. However, in the case of rather complex instruction, such as simulation, it demands developers' outstanding skill and experience on both instructional designand programming, which usually takes much time and cost An instructional transactionshell based on Merrill's Instructional Transaction Thoory allows developers to create aninstructionally round high quality instruction with relatively little time and cost, but eachtransaction shell is not theory neutral, so that developers may not agree with the built-ininstructional strategies. In addition, the time and cost for developing a transaction shell itselfcan be a burden for most of developers. A databa.re for multimedia learning resourceswith structured meta data is able to provides ample opportunities for developers to use andreuse learning resources created already, which may significantly reduce the time and cost for developing a multimedia instruction. In turn, it is very difficult to establish, manage,and expand the data base. Because the kind of data base is mostly developed by governmentor large scale organizations, not individuals, in practical sense not much role isallowed for individual developers to create and manage it.
참고 자료
없음
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