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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 3권 / 1호
ㆍ저자명 : 남승희
ㆍ저자명 : 남승희
목차
1. 서론2. 인터랙티브 드라마의 서사구조
3. 인터랙티브 드라마의 상호작용구조
4. 결론
참고문헌
한국어 초록
컴퓨터라는 새로운 매체의 등장으로 인해서 인쇄 매체의 ‘문학’ 스토리텔링 양식과 전혀 다른 ‘하이퍼텍스트 문학’이라는 새로운 스토리텔링 양식이 탄생한 것과 같이 새로운 미디어 환경은 그에 적합한 새로운 콘텐츠와 스토리텔링 방식을 요구한다. 이 같은 변화에서 가장 중점적인 요소는 바로 ‘인터랙티비티(interactivity)'라고 할 수 있다. 디지털 기술의 발전은 미디어 환경에서 제작자와 소비자 사이의 쌍방향적 커뮤니케이션을 가능성을 열었고, 이에 따라 미디어가 제공하는 콘텐츠 역시 인터랙티비티가 가능한 형식으로 변화하고 있다. 본 연구는 디지털화 되어 가는 미디어 환경의 변화 속에서 인터랙티비티를 가지지 못했던 기존 콘텐츠가 어떻게 인터랙티비티를 획득하고 변화해야 할 것인가에 주목한다.영어 초록
A new media technology is in need of a new content and new storytelling that are best suited. This study focuses on how the old media contents will change in a new media technology environment. The object of this study is interactive drama with live action.The interactive drama system that is suggested in this study is designed for things such as: security of narrative step, the interface which support user immersion, an interesting story, surmounting the problem of limited scenes, the possibility of multi-viewer, controlling the running time by user. For the planning of this system, this study analyses the existing interactive drama system and product cases with live action.
In detail, the suggested system in this study use a cell-phone as an UI device and the framework of a story is structured by each scene and sequence with specified condition - importance in narrative, order in narrative, show-time, user choice or not.
참고 자료
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