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서지정보
ㆍ발행기관 : 디지털스토리텔링학회
ㆍ수록지정보 : 디지털스토리텔링연구 / 2권 / 2호
ㆍ저자명 : 김만수
ㆍ저자명 : 김만수
목차
1. 서론2. 탈출 서사의 의미
3. 탈출 서사의 유형
4. 탈출 서사의 구조
5. 결론
참고문헌
한국어 초록
부모는 자식에게 최상의 것을 주고자 한다. 좋은 의식주, 사랑이 그것이거니와, 최상의 선물 중의 하나로 빠뜨릴 수 없는 게 바로 이야기이다. 부모는 자식에게 ‘화려한 버섯은 위험한 독버섯이니 먹으면 안 된다’ 혹은 ‘아름다운 여인이 사실은 꼬리가 아홉 달린 여우의 변신일지도 모른다’고 가르친다. 이러한 이야기 속에는 아이들의 생존에 직접 관련된 지혜, 다시 말해 아이들이 현상에 매몰되지 않고 세상의 진실을 깨달을 수 있도록 하는 지혜를 포함한다. 베텔하임에 의하면, 옛이야기(enchantment)는 어린이들이 읽는 어떤 유형의 이야기보다도 인간의 내면 문제들에 대해서 많은 가르침을 주고 또 어린이가 처한 난관에 알맞은 해결책을 제시한다. 옛이야기는 수백년 동안 거듭되면서 표면적 의미와 심층적 의미를 함께 지니게 된다. 그리하여 옛이야기는 인간의 모든 심리적인 측면에 동시에 호소할 수 있게 되었으며, 어른은 물론이고 순진한 어린이의 마음에까지 닿을 수 있는 방법으로 의미를 전달한다.영어 초록
All parents have anticipated the growth of their lovely babies. Storytelling are the most meaningful method of children's education. Parents have used various stories not only to spend their time but also to teach morals and values of their culture to their children.Stories are all funny, so children love to hear it. Storytelling grew into a method of recording the actions or qualities of one's ancestors, in the hopes that this would provide some sort of immorality. Children have met many dangerous objects, for example, monsters, witches and fierce animals in bad dreams or in real worlds. They gradually grows to adults after they can conquer the difficulties. To scape from dungeons, to save their families from the perils, to struggle with monsters are the most interesting items which children have enjoyed in their times. That topics are concerned with their growth.
Children have enjoyed the adventure stories whether oral enchantment or digital games. As we move into the digital age, so have our stories in the form of movies, television and recorded messages. But it is common for children to meet the dangerous circumstances and conqure them, whether oral mediated or electronics mediated on which the stories can depend. The actant model designed by A.J. Greimas can be the fittest models which explaine the process of choldrean's growth. The triangle formed by subject and objects can be devided into three types: psychological, actional and ideological.
This paper focused on the relations between old enchantments and digital storytelling. But it can treat the meanings and their adaptations of escape narratives in old enchantments.