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S. Freud 관점에서 본 Gustav Klimt와 작품에 나타난 에로스와 타나토스의 상징적 이미지

(주)학지사
최초 등록일
2015.03.24
최종 저작일
1999.01
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서지정보

발행기관 : 한국미술치료학회 수록지정보 : 미술치료연구 / 6권 / 1호
저자명 : 전순영, 박남희, 김동연

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 작품분석
Ⅳ. 결론
참고문헌

한국어 초록

19세기말 유럽의 사회적인 불안과 심리상태는 당시 유럽인의 문학과 예술을 통해서 불안정한 정서와 공포의 감정으로 표현되었다. 실증주의와 자연과학사상의 발전으로 식욕, 감각, 미각의 세련 및 사치, 즐거움의 세련 등을 누리게 되었으며 노이로제, 히스테리, 최면술, 마약중독, 과학의 부작용 등이 극도에 달하면서 염세주의 사상이 만연하게 되었다. 이 모든 것들에 대한 반발로 19세기 말 일종의 환각에의 도피라는 상징주의(Symbolism)가 나타났는데, 이러한 시대적 상황에서 많은 예술가들은 인간의 원초적 본능인 생과 죽음에 관심을 가지고 보이지 않는 세계, 상상의 세계, 비물질적인 세계를 표현하고자 하였다.
일차 세계대전 후 프로이트(Sigmund Freud:1856-1939)는 인간존재를 결정하는 근원적인 힘으로써 에로스(Eros: 생의 본능)와 타나토스(Thanatos: 죽음의 본능)를 가정하였는데, 에로스는 자기보존의 본능, 종족보존의 본능, 자기애, 대상애 등을 모두 내포하고 있으며, 타나토스, 즉 죽음의 본능은 곧 파괴의 본능, 결합을 해체하고 사물을 파괴하려는 충동으로서, 우리의 인생은 이 두 가지 본능이 서로 융합하고 대립되는 것이라고 보고 있다. 특히 19세기말 비엔나는 이 두가지 충동의 상호작용
이 가장 복잡한 심리적 문제들로 야기되었던 장소로서 극도로 성이 억압되어지고 그늘진 곳에서는 반대로 왜곡되어진 그런 사회였다. 프로이트가 인간의 성(性)과 애욕(愛慾)의 문제틀 연구한 곳이 바호 이때 비엔나에서였다는 것은 결코 우연이 아니었으며, 인간의 본능, 남녀의 관계는 비단 심리학자들뿐만 아니라 비엔나 예술의 가장 중요한 주제의 하나로 부각되었다. 이러한 성과 죽음의 관계 속에서 구스타브 클림트(Gustav Klimt, 1862-1918)는 여인의 성적 황홀 속에서 자연의 가장 순수하고 아름다운 순간을 발견하였고, 그의 회화에서 나타나는 수직적인 구성형식과 아르누보의 곡선, 형태 및 패턴, 빛나는 황금색은 극도의 세련과 우아함으로 성(性)의 육감적인 감미로움마저 느끼게 해주는데, 이러한 에로티시즘의 쾌락이 때로는 파괴적이며 사악하게 보이는 것은 성적인 에로스가 자기 파괴적인 타나토스의 극한 과정을 거쳐 삶을 갈망하는 생명에너지, 즉 에로스적 충동으로 승화되었기 때문이라고 보고 있다.

영어 초록

The aim of this thesis is to analyze symbolic images of Eros and Thanatos in he works of Gustav Klimt by the psychological theorγ of Sigmund Freud on sexuality and death, two primitive instincts of human beings hidden in the unconsciousness. At the end of the 19th century of the decadent social situation, Klimt had painted by utilizing the abundant motives from myths and legends, and expressing the fantastic world of Eros and Thanatos with those ones.
At the other hand, Freud, a contemporary psychologist, had proposed that our life had to be controlled by two basic instincts-sexuality and death. He said that the artists should sublimate art expression through those instincts repressed in the unconsciousness sexual and destructive energies should be displaced by cultural and art energy which accepted everyone.
As for Klimt, a symbolic art is to express the hidden existence in the deep heart of human and in the back of the visible world. It covers the routine world, dissolves the irrational dream and illusion, and acclimatizes Eros and Thanatos through the dream into the divinity. His art was to pursue the world of Eros that longed for life with the experience of a destructive process of
Thanatos. It was the essence of aesthetics that he wished to express truly. He expressed his unique inner world on his paintiηg through a rrllxture of a variety of trends such as Impressionism Juxta-position, Pointillism, Raphaelism of Pre-Raphaelite Brotherhood etc. Klimt's paintings are sublimated sensually and nobly to express his creative talent that applies the omamental disposition of Art Nouveau to the erotic theme. Klimt vindicated himself the most leading place in Vienna Modemism in the early 20th century, and suggested the possibility of
abstract art by emphasizing the pure value of line, shape, color.
This formative world of Klimt's has a great influence on Egon Schiele's painting. It is connected with the expressionism artists including Oska Kokoschka that treats the theme of violent sex, the psychological description of the relation between man and woman, the tragic state of human soul, death and etc. Consequently, in the world of his art, Klimt suggestedy arious possibilities of modem art in the formative side not as a soliloquìzing artist who set its
limits to death and eroticism, but as an artist who had efforts to make clear the reason of human existence. And his works are to be a great tuming point in generating several schools of modem paintings.

참고 자료

없음

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